FLUIBALL - kde sa vzal a čo to vlastne je?

24.03.2021

To, že Fluiball je lopta s tekutinou vo vnútri je nám jasné už na prvý pohľad, čím je ale Fluiball v skutočnosti taký zaujímavý a prečo by sme mali s ním cvičiť?

Zaujímavý znamená iný, iný ako overball, viac ako len lopta...a prečo s ním cvičím? Preto lebo dáva mojim tréningom úplne nový rozmer.

Fluiball pochádza z Talianska od firmy Reaxing, na Slovensko sa dostal vďaka dvom šikovným babám zo Stupavy, vďaka Vierke a Lenke. Ja som prvý krát videla tento zázrak u Vierky na spoločnom fotení. Na prvý pohľad to bola pre mňa veľmi zaujímavá vecička, niečo čo si chcem chytiť a zatriasť s tým, vyhodiť do vzduchu a preskúmať, čo to vlastne je. Áno, taký je Fluiball na prvý pohľad, veľmi atraktívny, ale hneď ako som si ho prvý krát chytila do ruky, vedela som, že s ním musí byť tréning nielen makačka ale aj zábava.

Dnes po takmer dvoch rokoch si myslím stále to isté a som rada, že som mala možnosť spoznať firmu Reaxing, jej filozofiu a úžasné produkty a som nesmierne rada, že som sa mohla stať súčasťou Fluiball rodinky na Slovensku aj ja.

"Projekt Reaxing sa zrodil nielen ako tréningová metóda, ale aj ako životný štýl, spôsob myslenia a konania, ktorý vychádza z pozorovania, že nepredvídateľné situácie, ktorým sme vystavení v každodennom živote, nás učia byť reaktívnejšími, sebavedomejšími a schopný zvládnuť budúce výzvy. Byť "Reaxing" znamená mať schopnosť aktívne smerovať k prekážkam, ktoré sa denne vyskytujú."(dostupné online: https://www.reaxing.com/why-reaxing/)

Táto myšlienka nám hovorí, že nielen tak, ako bežne v živote sa vyskytujú prekážky, na ktoré musíme pohotovo reagovať, aby sme ich "ustáli", tak aj v tréningu by sme mali zažívať tie momenty, kedy naše telo prekvapíme a dostaneme do polohy, kedy musí pohotovo zareagovať. Takýto tréning môže byť pre nás niečím novým a prínosným nielen pre naše telo ale aj zmyslové vnímanie a presne o to sa tréning s Fluiballom snaží.

Zaujímavé sú najmä hravé farby, ale to len na prvý pohľad, pravý význam tejto lopty je oveľa hlbší.

Obyčajné trasenie Fluiballu tzv. "shake" alebo točenie tekutiny tzv. "spin" zapája hneď niekoľko svalov na tele naraz a to aj tie skryté, a prečo to tak je? Celé telo musí byť stabilné, chrbát vystretý, brucho pevné a až potom prichádza práca rúk a "shakeovanie" alebo "spinovanie" s fluiballom. Na prvý pohľad sa môžu javiť tieto cviky, ako veľmi jednoduché ale verte mi, nie je to tak a keď áno, treba zobrať ťažšiu fluiballku. (Podobných cvikov a prevedení je smozrejme oveľa oveľa viac, toto boli iba dva na ukážku.) Dôležité je však poznamenať, že ak chceš precvičiť celé telo a zároveň získať koordináciu pohybov, stabilitu, silu a reakčné schopnosti, tak Fluiball je na to ten správny parťák.

Fluiball je dostupný v rôznych váhových prevedeniach od 0,5 kg až po 12 kg, takže v tréningu sa fantázii medze naozaj nekladú. Okrem toho je možné si v tréningu zvoliť, ako budem s ním cvičiť, či už som začiatočník alebo pokročilý, mám možnosť si zvoliť polohu, úchop, počet opakovaní, rýchlosť pohybu, počet zmien smeru v pohybe, ako aj interval cviku.

Fluiball sa vo svojich rôznych polohách správa veľmi premenlivo, nakoľko voda v ňom je nestabilná vďaka čomu posilňujeme nielen naše telo ale aj myseľ, teda reakčné schopnosti na zmeny. Fluiball je okrem toho aj výborná pomôcka na rehabilitačné cvičenia a strečing, a tak ako klasický overball, je výbornou podporou na ceste k flexibilite. 

Zo začiatku som si hľadala svoj osobitý štýl využitia Fluiballu v tréningu, skúšala som klasický aerobicový štýl, tabatu, rôzne intervaly, kruhový tréning, dokonca aj kombináciu cvičenia s inými pomôckami (činky, expander, trampolína) a musím povedať, že Fluiball okorenil tréning vždy na tom správnom mieste a pri tom správnom cviku.

Fluiball je vhodné zaradiť do cvičenia, ak už je správne zvládnutá technika cviku, napr. technika drepu alebo technika výpadu a my si chceme daný cvik spraviť náročnejším, či zaujímavejším. Drep alebo výpad s Fluiballom je možné odcvičiť v mnohých variáciách tak, že napríklad zapojíme aj vrchnú časť tela alebo práve naopak chceme ešte viac posilniť dôraz na precvičenie spodnej časti, možností je veľa, tréner musí hlavne vedieť, čo je cieľom tréningu.

Fluiball sa dá v tréningu pekne využiť aj na cviky vo dvojiciach - hádzanie, podávanie alebo gúľanie lopty v dospelých vždy prebudí malé dieťa a je radosť pozerať sa, ako môže byť zrazu tréning plný smiechu. Vždy je potrebné len zapojiť trošku fantázie.

...je ľahké dostať tekutinu do pohybu, o prínose kinetiky vody v lopte sme si už povedali, no ťažšie je tekutinu zastaviť. Tréning s Fluiballom preto býva veľmi zaujímavý aj na záver tréningu, kedy sa snažíme tekutinu "ukľudniť" a zameriavame sa na stabilitu a výdrž, čím ešte viac posilníme core.

Verím, že sa mi aspoň trochu podarilo načrtnúť základné rysy tréningu s Fluiballom a verím, že keď ste si ešte Fluiball nevyskúšali, tak jedného dňa tak urobíte.

Budem sa na vás tešiť na našich spoločných tréningoch!


photo by REAXING©

Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky